شيخ ذبيح الله محلاتى
388
رياحين الشريعة در ترجمه دانشمندان بانوان شيعه ( فارسي )
يوم نالت بوضعه ابنة وهب * من فخار و لم تنله النساء اين بيت را خوش گفته . اى نور خداى در سراپاى * اى مريم لاشريكلهزاى و بهتر از اين در ولادت حضرت رسول صلي اللّه عليه و آله و سلم و حضرت امير عليه السّلام فرمودهاند . ما لف فى خرق القوابل مثله * الا ابن آمنة النبى محمد جواب كافركيشان جمعى معاويهپرست دنيادوست هواخواه بنى اميه از راه دشمنى و عداوت با امير المؤمنين اخبارى تلفيق كردند و آياتى براى فاسد خود تاويل نمودهاند و زبان بهرزهگوئى گشادهاند و معاذ اللّه نسبت كفر بآباء بنى و والدهء ماجدهاش آمنه خاتون دادهاند ولى به حمد اللّه اين حقير در جلد سوم تاريخ سامراء كه در تهران بطبع رسيده اندوختهء اين متعصبين كافركيشان را چون پشم زده به باد فنا دادهام و اعلام و دانشمندان از علماء سنيه با ما موافقاند در ايمان آباء و امهات رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در خصائص فاطمية گويد جلال الدّين سيوطى كتابى موسوم بمسالك الخلفاء فى والدي المصطفى تاليف كرده و در آن كتاب گفته است من آنچه استقراء كردهام امهات پيغمبران را مؤمنات يافتهام يعنى هريك با ايمان باللّه از دنيا رحلت كردهاند و دمياطي و ابن حجر عسقلانى و جمعى ديگر از علماء سنت با او در اين اعتقاد موافقاند . و واقدى و امثال آن از علماء اهل سنت اخبارى در ولادت با سعادت حضرت رسالت نقل كردهاند چنانچه عنقريب مىشنوى كه غالب آنها مشعر و مصرح بر جلالت قدر و صلابت ايمان آمنه مىكند و عنقريب خواهى شنيد كه كعب احبار به معاويه گفت من هفتاد دو كتاب خواندهام كه ملائكة به جهت ولادت هيچ پيغمبرى به زمين نيامدند جز از براى مريم و آمنة بنت وهب و حجابهاى بهشتى نزدند براى زنى مگر براى